Labels

Monday 25 September 2017

6 Negara yang Membantu Korea Utara Jika Berlaku Peperangan dengan Amerika Syarikat

Kim Jong-Un

KOREA UTARA: Pada masa kini, Korea Utara memperlihatkan bahawa negara ini berkemampuan melancarkan peluru berpandu balistik antara benua lebih jauh daripada yang direalisasikan.

Hal ini telah mewujudkan keupayaan peralihan paradigma terhadap Kim Jong-Un, seterusnya telah menarik perhatian Presiden Amerika Syarikat itu.

Amerika Syarikat memberi amaran kepada Korea Utara bahawa jika ujian peluru berpandu tidak dihentikan, maka tindakan tegas akan diambil. Walaubagaimana pun, Korea Utara juga memberi amaran bahawa mereka bersedia untuk memulakan perang berskala penuh dengan President Trump jika tindakan terhadap mereka diambil.

Dengan kemampuan Korea Utara untuk menghancurkan tanah Amerika Syarikat, hal ini memberi ancaman besar kepada negara di bawah President Trump itu. Sekiranya berlaku peperangan antara 2 buah negara ini, negara yang manakah akan membantu Korea Utara menyerang AS?

Enam negara berikut pastinya akan berada di pihak Kim Jong-Un untuk menentang President Trump dan sekutunya.

  • 1.  China – Salah satu sekutu terdekat Korea Utara. Walaupun mengutuk ujian peluru berpandu terbaru Kim Jong-Un, China bekerjasama dengan Russia untuk mengukuhkan hubungan diplomatik dengan Korea Utara. Oleh itu, jika berlaku peperangan, kemungkinan besar China akan berpihak dengan Korea Utara menentang Amerika Syarikat. HUbungan tradisi ini membolehkan Korea Utara mempunyai sekutu terkuat jika berperang dengan AS.

  • 2. Russia – Walaupun hubungan Rusia dengan Amerika Syarikat sangat padu, namun hubungan kedua-dua negara ini jauh sejak akhir perang dingin. Dalam konflik antara Kim Jong-Un dan Presiden Trump, Moscow hanya mendiam sahaja tentang isu semasa itu. Korea Utara dan Rusia berkongsi sempadan kecil yang mengukuhkan hubungan persahabatan, politik dan ekonomi mereka. Moscow juga bersetuju menghapuskan kira-kira $10 billion hutang dalam era Kim Jong-Un dan Korea Utara.

North Korea Parade
  • 3. Benin – Hubungan antara Korea Utara dan Benin adalah lebih kuat. Benin pernah menjadi negara komunis yang mempunyai hubingan mendalam dengan Korea Utara. Media Korea Utara masih mempromosikan deklarasi Presiden Benin itu, Thomas Boni, seterusnya memperlihatkan hubungan antara Benin dan Korea Utara adalah tradisi dan persahabatan.

  • 4. Bulgaria – Hubungan antara Bulgaria dan Korea Utara telah bermula pada tahun 1948. Ketika pemerintahan komunis, perjanjian kerjasama dua hala telah ditandatangani. Bulgaria adalah satu-satunya sekutu Korea Utara di seluruh Eropah. Walaupun Bulgaria menarik balik kaitangan di kedutaan Korea Utara, mereka telah berkongsi hubungan berpuluh-puluh tahun dan pastinya mahu kekal seperti itu jika berlaku peperangan dengan AS.

  • 5. Madagascar – Walaupun perikatan antara Korea Utara dengan Madagascar tidak seperti yang kelihatan pada masa kini, mengimbas kembali beberapa dekad lalu memperlihatkan bagaimana Korea Utara membantu membangunkan negara ini. Pada awal 1970-an, Korea Utara mula membantu membina Istana Lavoloha untuk presiden mereka. Korea Utara turut membantu membina saluran air Madagascar. Semua ini diberikan percuma dan seterusnya mengukuhkan ikatan kedua-dua negara ini.

  • 6. Republik Demokratik Congo – Walaupun negara ini terkenal dengan keadaan tidak stabil, Korea Utara hanya memperkuatkan hubungan dengan mereka dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia ditemui dalam laporan sulit yang dibekalkan kepada Majlis Keselamatan PBB bahawa Korea Utara telah membekalkan pelbagai senjata dan latihan tempur kepada pasukan polis dan tentera Congo. Dalam erti kata lain, ia melanggar sekatan senjata PBB. Pastinya Republik Demokratik Congo ini akan campur tangan dengan tentera  Korea Utara jika berlaku peperangan dengan Amerika Syarikat.
Enam negara ini pastinya berada di bahagian senarai atas dalam berpihak kepada Korea Utara jika peperangan dengan Amerika Syarikat tercetus.

Enam negara ini juga pastinya turut mendapat keuntungan lebih jika berpihak kepada Korea Utara berbanding Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment

loading...

Popular post :